Night Ops

Inleiding

Een avondskirm is spannend en anders. Het vergt een ander inzicht van je op het gebied van tactiek, gebruik van je gear, dingen op de tast vinden, etcetera. Het vergt ook van de organisatie andere dingen op het gebied van veiligheid, rulings en fairplay. Met deze uitgangspunten in gedachten zijn deze skirmregels opgesteld.

FPS limieten en Rate Of Fire

In het donker is het moeilijker afstand in te schatten en kan er ook wel eens wat gebeuren een reflex. Om deze reden eisen we van *alle* replica’s dat ze single-shot schieten, ook als ze < 360 FPS zijn. Uitzondering: replica’s die 3 burst schieten en 3-shot shotguns. Alleen replica’s die < 0,5J zijn (ong. 230 FPS) mogen vol automatisch schieten.

• 0.9 Joule – Mogen automatisch en/of 3-burst met veilige afstand 2 meter (binnen 10 meter liever semi)
  • 1.2 Joule – Semi-automatisch only, veilige afstand 5 meter.
  • DMR 1.9 Joule – niet toegestaan
  • Sniper 2.3 Joule – niet toegestaan

Teamverlichting en HIT rules

We verplichten elke speler tot het bij zich dragen van 3 lichtjes in de kleuren rood, groen en blauw. De blauwe en groene lichtjes worden gebruikt als team-aanduiding, om friendly fire te voorkomen en om eventueel bij calamiteiten de spelers te kunnen vinden in het veld. Het rode licht wordt gebruikt door spelers die HIT zijn en door marshalls.

In het donker mogen natuurlijk ook knifekills gemaakt worden: als je de tegenstander aanraakt met een (rubberen!) mes of ander (rubberen!) wapen roep je “Knifekill” of “Silent kill”. Het slachtoffer roept dan geen HIT maar steekt in stilte zijn rode lichtje omhoog en gaat terug naar de safety.

Teamopbouw en NVG

In principe worden de teams meerdere keren per avond ingedeeld en proberen we spelers met NVG’s te verdelen. Mochten de NVG spelers bij elkaar willen spelen, dan geldt elke speler met een NVG als 2 personen voor het bepalen van de spelbalans (dus 4 spelers en 2 met NVG gelden samen als 8 spelers).

Lanyards voor sidearms

Vanwege het regelmatige kwijtraken van sidearms zijn lanyards voor pistool-AA’s verplicht! Stel voor dat het de volgende dag door iemand wordt gevonden en er mee gaat spelen; je moet er niet aan denken. Bij voorkeur maak je ook een breaklight aan je primary vast (bijvoorbeeld aan de binnenkant van je kolf) maar dat verplichten we niet.

Een level 2 retention holster (of beter) vinden we ook goed genoeg.

Gebruik van lasers

De nederlandse warenwet stelt strenge eisen aan het gebruik van lasers, al dan niet in combinatie met optische instrumenten (zoals rifle scopes). Dat betekent dat alleen lasers met klasse I toegestaan zijn op de evenementen van Dutch Tactical School. Dit moet duidelijk zichtbaar zijn op de laser of verpakking. Geen duidelijke klasse I? Dan mag hij niet gebruikt worden in verband met gevaar voor oogschade.